Olasz Meló(s) | Fiat Tipo

Már szinte véglegesen lemondtunk arról, hogy a Fiat gyárt nekünk egy mindennapokban használható gépjárművet. Erre tessék, megérkezett az új Fiat Tipo. Kellemes formák, nagy helykínálat, kifizethető vételár. Új népautó van születőben?!

Nem szabad elfelejteni, hogy a Fiat Tipo 1989-ben az év autója lett. Elég sokat kellett várni, hogy a típus új változatát akár, csak egy rajzlapon láthassuk. Jól megleptek minket, amikor megjelent az új Tipo. Nincs könnyű dolga, mert egy igen telített piacon kell helytállnia, ahol Ford Focus, VW Golf, Opel Astra és a gyorsan fejlődő koreai gyártók típusai találhatóak.

Formavilágát tekintve, azt kell mondani, hogy szemrevaló. Az utcán utána fordulnak, megnézik. Az autó frontja kifejezetten jól sikerült, magas orr, a motorháztető domborulatai, ami a tető részen is folytatódik ,a lámpák és hűtőmaszk vonalai markáns megjelenést biztosítanak. Sajnos az autó hátsó része felé már kicsit elfogyott a lendület és túl sok érdekes dolgot nem találunk. Az új Tipo sedan , 5 ajtós és kombi változatban érhető el, ízlés kérdése, hogy kinek melyik tetszik. Számomra a kombi a legtetszetősebb, de az 5 ajtós is pofásan néz ki. A puttonyos változat csomagtartója elképesztően nagy és az üléseket lehajtva teljesen sík padló alakítható ki, amely megkönnyíti a pakolást. Az autót élőben vizsgálva szembesülünk a tekintélyes méretekről, talán ezért is néz ki egy kicsit furcsán oldalnézetből a gép. A magas építésnek és a tekintélyes méretekből fakadóan a 16-os, de még a 17-es kerék is kicsinek tűnik alatta.

Az autóba pattanva újra szembesülünk a nagy térrel, főleg ha a hátsó ajtót nyitjuk ki. A lábtér szinte hihetetlen, úgy hogy nem az ülések ülőlapjainak rövidítésével vernek át minket. Ennek eredménye, hogy az ülések kényelmesek, az elől ülőket megfelelő oldaltartás is támogatja, ha sportosabbra venné valaki a figurát. A felhasznált anyagok minősége elfogadható főleg, ha nem feledjük az autókereskedésben hagyott készpénz mennyiségét. A műszerfal teteje puha borítást kapott, a váltógomb és a kormány bőrborítású. Az utóbbinak ráadásul nagyon kellemes a fogása is. Természetesen megtalálható bizonyos részeken kopogós műanyag is, mint például az oldalkárpit. Akad számtalan pohártartó, megfelelő számú rekesz a cuccainknak. A kormányon és a középkonzolon található gombok működése nagyon finom, ami kellemes csalódást okozott egy Punto után. Középen egy 7” méretű, egyesek szerint  „tablet” trónol a Fiat Uconnet rendszerével felvértezve, ami az Easy felszereltségtől elérhető. A kijelző matt, és minden körülmény között kiválóan látható.   Maga a Uconnect rendszer jól működik a telefon tükrözés és a bluetooth kapcsolódás hibamentes és tökéletesen működnek az alkalmazások. Az audio rendszer megítélésem szerint jól szól. Letölthetünk az autóhoz egy Uconnet live alkalmazást is, ahol tudjuk ellenőrizni az autó állapotát vagy a feledékenyebbek meg tudják nézni, hogy hol hagyták az autót. Külön kiemelném a sofőr elé táruló műszeregységet, ami kellemes látványt nyújt. Balra a  hagyományos sebességmérő, jobbra a fordulatszámmérő és középen egy információs kijelző található, amit böngészve sok adatot tudunk kiolvasni. Nagyon tetszik, hogy olajhőfokot és akkumulátor feszültséget is mutat. A tesztmodell felszereltsége bőséges, kapunk digitális klíma berendezést, elektromos hátsó ablakemelőket, tempomat-ot, start&stop rendszert, LED nappali menetfényt, ködlámpát, 16”-os könnyűfém kerekeket, fóliázott hátsó ablakokat és parkolást segítő radart is.

A motorpaletta  1,4 és 1,6 literes szívó és 1,4 turbó benzines erőforrásból, a spórolósabbaknak 1,3 és 1,6 M-jet diesel áll rendelkezésre. A leggyengébb 95 lóerővel rendelkezik, de ez elég haloványan mozgatja a nagy bódét. Inkább el se képzelem, hogyan viselkedik az autó egy 5 tagú család és az utazáshoz elengedhetetlen holmikkal megrakott csomagtartó terhei alatt. A cikkben szereplő példány  T-jet elnevezésű 1,4 literes turbóval megtámogatott benzinmotor, ami 120 lóerőt és 215 Nm nyomatékot biztosít részünkre. Ez a teljesítmény már elegendő a gépkocsi mozgatásához, sőt magasabb fordulattartományba kergetve már-már sportosnak is nevezhető, ilyenkor a motor hangja is megjön, de kifejezetten élvezhető. A váltó nem esik kétségbe sportosabb használat esetén sem. Pontos, jól kapcsolható és rövid úton jár. A fokozatkiosztás is megfelelő, mondjuk inkább városban. Autópályás tempónál kicsit többet forog a kelleténél. A Tipo rendelhető automata váltóval is, ugyan csak az 1,6 – os benzines és diesel motorral párosítva, ami kicsit elszomorító. Fogyasztása lehetne kevesebb, ugyan mi leginkább városban használtuk/használjuk rövidebb távokra, így 9 litert diagnosztizáltunk. Hozzáteszem, az autóban 1500 km van és még csak véletlenül se próbáltam spórolni a fogyasztáson. Aki a város és agglomeráció közötti ingázásra használja és megfelelően bánik a gézpedállal, 7-8 liter körüli értékre számíthat.

Van egy olyan érzésem, hogy a Fiat próbált egy lágy, kényelmes futóművet összerakni, de csak félig sikerült. Nagyon kellemes a futómű jó úton. Vezethetjük sportosan is, mert a karosszéria dőlés megfelelő a kormányzás közvetlen, Fiathoz hűen megtalálható a City gomb, ami az elektromos rásegítésű kormány mozgatását tudja pillekönnyűvé varázsolni, ha akarjuk. A pénzünkért már 4 db tárcsaféket kapunk, ami jól fog és pontosan adagolható. Rosszabb útra érve már nem leszünk ilyen vidámak, ahogy a futómű sem, annak ellenére, hogy kirugózza az úthibákat és ezt halkan teszi. A keresztbordákat nagyon nem szereti és ezt tudtunkra is adja, idegessé, pattogóssá válik, ami zavaró. Ezt el lehet nézni, főleg a vételárat tekintve. Ne kívánjuk felső kategóriába helyezni az autót, mert nem is oda szánták.

Összességében a Fiat prezentált nekünk egy autót, ami szemrevaló vonalvezetésű, tágas, kényelmes, és ami nagyon fontos a mindennapokban tökéletesen használható. Garantálom, hogy egy család minden tagja és kiegészítője elfér benne. A Magyarországon működő vállalatoknak is kiváló alternatívát jelenthet , nagyon kétlem, hogy egy alkalmazott megsértődne, ha egy ilyen autóba  kéne  eltölteni az útját az egyik ügyfélhez menet. Örömmel jelenthetem, hogy az új Fiat Tipo nem hozott szégyent a nevére.

// További cikkek, amik érdekelhetnek //

Tsiga Projekt

Néhány hete sajnálatos híreket kaptunk. Egyik barátunknak (becenevén Tsiga) ugyanis be kellett feküdnie egy szívműtétre, azonban mi a kezdeti sokkhatás után igyekeztünk meglátni a lehetőséget

// Tovább a cikkhez //