Fiat Tipo 1.4 T-jet

olasz meló(s)

Amikor már szinte véglegesen lemondunk arról, hogy a Fiat gyárt nekünk egy mindennapokban használható , tágas gépjárművet. És tessék. megérkezett az új Fiat Tipo. Kellemes formák, nagy helykínálat, kifizethető vételár. Új népautó van születőben?!

Nem szabad elfelejteni, hogy a Fiat Tipo 1989-ben az év autója lett. Elég sokat kellett várni, hogy a típus új változatát akár, csak egy rajzlapon láthassuk. Jól megleptek minket, amikor megjelent az új Tipo. Nincs könnyű dolga, mert egy igen telített piacon kell helytállnia, ahol Ford Focus, VW Golf, Opel Astra és a gyorsan fejlődő koreai típusok találhatóak. Formavilágát tekintve, azt kell mondanom, hogy szemrevaló. Az utcán utánafordulnak, megnézik. Az autó frontja kifejezetten jól sikerült, magas orr, a motorháztető domborulatai, ami a tető részen is folytatódik a lámpák vonalai markáns megjelenést biztosít. Sajnos az autó hátsó része felé már kicsit elfogyott a lendület és túl sok érdekes dolgot nem találunk. Az új Tipo sedan , 5 ajtós és kombi változatban érhető el, ízlés kérdése, hogy kinek melyik tetszik. Számomra a kombi a legtetszetősebb ,de az 5 ajtós is pofásan néz ki. Az autót élőben vizsgálva szembesülünk a tekintélyes méretekről, talán ezért is néz ki egy kicsit furcsán oldalnézetből a gép. A magas építésnek és a tekintélyes méretekből fakadóan a 16-os, de még a 17-es kerék is kicsinek tűnik alatta. Az autóba pattanva újra szembesülünk a nagy térrel, főleg ha a hátsó ajtót nyitjuk ki. A lábtér szinte hihetetlen, úgy hogy nem az ülések ülőlapjainak rövidítésével vernek át minket.

Ennek eredménye, hogy az ülések kényelmesek az elől ülőket megfelelő oldaltartás is támogatja, ha sportosabbra venné valaki a figurát. A felhasznált anyagok minősége elfogadható főleg, ha nem feledjük az autókereskedésben hagyott készpénz mennyiségét. A műszerfal teteje puha borítást kapott, a váltógomb és a kormány bőrborítású . Az utóbbinak ráadásul nagyon kellemes a fogása. Természetesen megtalálható bizonyos részeken kopogós műanyag is, mint például az oldalkárpit. Akad számtalan pohártartó, megfelelő számú rekesz a cuccainknak. A kormányon és a középkonzolon található gombok működése nagyon finom , ami kellemes csalódást okozott egy Punto után. Középen egy 7” méretű , egyesek szerint „tablet” trónol a Fiat Uconnet rendszerével felvértezve. A kijelző matt, és minden körülmény között kiválóan látható. Maga az Uconnet rendszer jól működik a telefon tükrözés hibamentes és tökéletesen használható. Letölthetünk az autóhoz egy Uconnect live alkalmazást is, ahol tudjuk ellenőrizni az autó állapotát vagy a feledékenyebbek meg tudják nézni, hogy hol hagyták az autót 🙂 .

A motorpaletta 1,4 literes szívó és turbó benzines erőforrással, a spórolósabbak 1,3 és 1,6 mjet diesel motorral tudják megrendelni. A leggyengébb 95 lóerővel rendelkezik, de ez elég haloványan mozgatja a nagy bodét. A cikkben szereplő példány T-jet elnevezésű 1,4 literes turbóval megtámogatott benzinmotor ami 120 lóerőt és 215 Nm nyomatékot biztosít részünkre. Ez a teljesítmény már elegendő a gépkocsi mozgatásához, sőt magasabb fordulattartományba kergetve már-már sportosnak is nevezhető, amit kellemes motorhanggal párosít. A váltó nem esik kétségbe sportosabb használat esetén se. Pontos és jól kapcsolható. A fokozatkiosztás is megfelelő, mondjuk inkább városban. Autópályás tempónál kicsit többet forog a kelleténél. Fogyasztása lehetne kevesebb, ugyan mi leginkább városban használtuk/használjuk , rövidebb távokra, így 9 litert diagnosztizáltunk. Hozzáteszem az autóban 1500 km van és még csak véletlenül se próbáltam spórolni a fogyasztáson.

Van egy olyan érzésem, hogy a Fiat próbált egy lágy, kényelmes futóművet összerakni, de csak félig sikerült. Nagyon kellemes a futómű jó úton. Vezethetjük sportosan is, mert a karosszéria dőlés megfelelő a kormányzás közvetlen, Fiathoz hűen megtalálható a City gomb, ami az elektromos rásegítésű kormány mozgatását tudja pillekönnyűvé varázsolni, ha akarjuk. A pénzünkért már 4 db tárcsaféket kapunk, ami jól fog és pontosan adagolható. Rosszabb útra érve már nem leszünk ilyen vidámak, ahogy a futómű sem , annak ellenére, hogy kirugózza az úthibákat és ezt halkan teszi. A keresztbordákat nagyon nem szereti és ezt tudtunkra is adja, idegessé, pattogóssá válik ami zavaró. Ezt el lehet nézni, főleg a vételárat tekintve. Ne kívánjuk felső kategóriába helyezni az autót, mert nem is oda szánták. Összességében a Fiat prezentált nekünk egy autót, ami pofás, tágas, kényelmes és ami nagyon fontos a mindennapokban tökéletesen használható. Garantálom, hogy egy család minden tagja és kiegészítője elfér benne rövid és hosszú távon egyaránt. És örömmel jelenthetem, hogy az új Fiat Tipo nem hozott szégyent a nevére.

Szöveg: Roli
Képek: Roli